fbpx
Coachingspraktijk &door,  Nieuw!!

Heb jij een mama burn-out?

Ik vind persoonlijk dat er nog veel te weinig bekend is over postnatale depletie, ofwel de mama burn-out! Daarom wijd ik er graag een blog aan, en hoop ik dat het meer onder de aandacht zal komen.


Wendy, leg uit, wat is het?

Velen van ons zijn bekend met de term postnatale/postpartum depressie. Dit is dat de kersverse mama na de bevalling niet op een roze wolk, maar eerder op een grijze wolk zit.
Maar wat nu als een mama mogelijk wel op een roze wolk zit, maar compleet uitgeput is na de zwangerschap, de mogelijke zorgen die tijdens de zwangerschap aanwezig waren, de bevalling (wat enorm veel effect heeft op het vrouwelijk lichaam), de korte tijd van hulp in huis, waarna eigenlijk alles zoals voorheen hoort te zijn/verlopen.

Vaak wordt er geen rekening gehouden met de enorme veranderingen die een kersverse mama doormaakt, in haar eigen lichaam en in haar hart en dan zo snel mogelijk weer op de been willen zijn om alles weer als vanouds op te kunnen pakken. Want hulp? Nee, die hoeven wij niet. Wij zijn zelfstandige vrouwen die alles alleen aankunnen!

Maar als dat niet lukt, en de vermoeidheid gepaard gaat met steeds meer andere klachten, dan kan er sprake zijn van een postnatale depletie, ofwel uitputting.


Symptomen van een postnatale depletie

Een postnatale depletie hoeft niet meteen na de geboorte te ontstaan, maar kan dan gaan ontwikkelen en in een later stadium (als zoon/dochter al naar school gaat bijvoorbeeld) naar voren komen. Het is in ieder geval iets om bewust van te zijn dat het bestaat, dat de kans er is om te krijgen en dat het geen onzin is!

Symptomen kunnen zijn:
– Niet meer zichzelf voelen
– Niet helder na kunnen denken, nergens opkomen
– Geen energie hebben, heel erg moe zijn
– Stemmingswisselingen, kort lontje (boosheid of emotioneel)
– Geheugenverlies, korte termijn geheugen werkt minder goed
– Dingen waar je blij van werd, heb je nu geen zin meer in
– Darmproblemen (obstipatie, diarree)
– Lage weerstand, snel ziek worden
– PMS, veel pijn rond menstruatie
– Verlies van libido


postnatale depletie

Wanneer ben je er gevoelig voor?

Dr. Oscar Serralach uit Australië zag zoveel vrouwen in de praktijk met soortgelijke klachten, dat hij er onderzoek naar is gaan doen, en postnatale depletie concludeerde.
De ene vrouw is er gevoeliger voor dan de andere. Een aantal kenmerken kwamen wel naar voren:
– Vrouwen die hoogsensitief/gevoelig zijn (HSP)
– Perfectionistisch zijn
– 30+ jaar
– Verslaving gehad, bijvoorbeeld nicotine, drugs, maar ook eetverslaving
– De zwaarte van de bevalling (kan als traumatisch worden ervaren)


Wat als je het negeert?

Als je postnatale depletie negeert, kan het uitmonden in een depressie of een burn-out. Met een zogenoemde ‘mama burn-out’, ben je dus eigenlijk de echte burn-out nog voor.
Schenk je geen aandacht aan jezelf, omdat je jezelf op de laatste plaats hebt gezet (wat heel veel moeders doen, mijzelf incl. in het begin!), dan kan het dus van kwaad naar erger gaan. Dit weet ik dus ook uit eigen ervaring te zeggen.


Wat kun je zoal doen om het voor te zijn?

  • Goed voorbereid aan een zwangerschap beginnen. Daarmee bedoel ik dat je goed voor jezelf helder hebt wat er zoal bij een zwangerschap en het moederschap komt kijken.
  • Gun jezelf, samen met je gezin de tijd om aan elkaar te wennen en aan de nieuwe omstandigheden te wennen. De tijd die in Nederland wordt gegeven aan verlof kan voor jou mogelijk te kort zijn. Zorg in dit geval dat je dit bespreekbaar maakt. Gevoelens van schuldgevoel omdat je weer moet gaan werken helpt niet mee in het herstel.
  • Vraag tijdig om hulp. Als je er veel moeite mee hebt, probeer dan tijdens de zwangerschap al te oefenen. Hulp kan zijn van partner, (schoon)ouders, vriend(in), huisarts, coach, etc.
  • Stel jezelf voorop. Het voelt alsof je kindje op nummer 1 komt, maar zonder een gezonde mama krijgt het kindje ook niet de verzorging die nodig is. Denk maar aan de mondkapjes in het vliegtuig. Als die naar beneden vallen, moet je eerst je eigen mondkapje opzetten, voordat je anderen mag helpen.

postnatale depletie

Ik word gek van die hormonen!

Dit is iets wat je als kersverse mama al tijdens de zwangerschap riep, maar na de bevalling vliegen ze alsnog alle kanten op! Zo komt de borstvoeding op gang, zo maak je contact met je baby, denk maar aan oxytocine, ofwel het knuffelhormoon! Heerlijk knuffelen met je baby.

Maar de hormonen doen nog meer. Cortisol noemen we het stresshormoon, maar cortisol is ook een ontstekingsremmer.
Tijdens de zwangerschap is het de bedoeling dat de mama zo weinig mogelijk te maken krijgt met ziekte of ontstekingen in het lichaam. Dit werkt geweldig goed.
Na de bevalling echter, is het lichaam toe aan een normale werking van de cortisol, waardoor onderdrukte ontstekingen de kop op kunnen steken.

“Vergeet jezelf niet!!”

Ik wil dit hierbij toch nog graag meegeven, omdat dit weleens onderschat wordt.
Dus naast dat je een kersverse mama bent, met de daarbij komende zorgen, is het dus ook van groot belang dat je jezelf niet uit het oog verliest.
We kunnen bij het eerste kuchje van de baby al bij de huisarts staan, bij wijze van, maar moeten onszelf enorm slecht voelen willen we er iets aan doen.

Daarom mijn boodschap, vergeet jezelf niet!!


Vraag om hulp!

Heb je het idee dat je zelf postnatale depletie hebt? Neem dan aub contact op met je huisarts of met mij. De huisarts heeft hier mogelijk nog niet eerder over gehoord, maar dat betekent niet dat het er niet is.

Mocht je, naar aanleiding van deze blog, vragen of opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag van je. Klik hier om contact met me op te nemen, of reageer hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0