Lees hier de blog over Drempelvrees + tips - &door
Drempelvrees
Nieuw!!

Drempelvrees

Ken je dat? Dat je ergens voor de eerste keer naartoe moet en je geen idee hebt waar het precies is, hoe het er daar uit ziet, wie je daar gaat treffen, etc. etc.?
Ook met bellen kan dit zijn: wie krijg je aan de lijn? Wat ga je zeggen? Wat gaat die persoon zeggen?

Ze noemen dit drempelvrees.

Mocht je dit al herkennen, kan het zijn dat dit tijdens een burn-out nog versterkt wordt. Dat je al in de stress schiet als je een afspraak krijgt bij een nieuwe behandelaar.


Drempelvrees, wat zit erachter en wat kun je eraan doen? Lees het in deze blog.

Wat zit erachter?

Achter drempelvrees zit angst. In ons leven is angst heel erg geneigd om te regeren, om ons onder controle te houden. Want wat nu als je die angst laat vallen en je pijn wordt gedaan of je ego een deuk oploopt omdat iets mislukt is? Wat nu als je iets verkeerds zegt aan de telefoon, of dat je op de verkeerde plek staat voor je eerste afspraak? Wat zullen de mensen wel niet denken/zeggen?
We zijn heel snel geneigd zo te denken.

Angst heeft heel veel grip op onze dagelijkse handelingen.
Angst even uitschakelen is niet zo makkelijk gedaan, daar is wel echt wat oefening voor nodig. En helemaal weg krijgen van angsten is ook moeilijk. Veel angsten krijgen we vanuit thuis al mee. Dat is niet iets waar je zomaar afscheid van neemt, maar je kunt je er wel tegen verzetten en er op die manier sterker van worden.

Wat kun je doen?

Hieronder vind je een aantal tips voor wat je in zo’n geval van drempelvrees kunt doen.

  • Je kunt vragen of er iemand met je mee wil gaan voor die eerste keer.
  • Je kunt op Google maps precies uitzoeken waar het is en op streetview kijken waar de ingang precies is.
  • Weet je niet wat er besproken zal worden en vrees je daarvoor? Misschien kun je een mail sturen om ernaar te vragen.
  • Ga voor de afspraak al eens langs de locatie. Zo kun je zien waar je precies moet zijn. Eventueel kun je al eens binnen lopen.
  • Probeer het zo positief mogelijk tegemoet te zien. Een negatieve gedachte voor de afspraak of voor het gesprek zal waarschijnlijk tot een negatieve ervaring leiden. “Ik zie wel wat er gebeurt” is beter.
  • Telefonisch kun je proberen hetgeen je wilt vertellen of vragen op te schrijven.
  • Als je merkt dat je niet helemaal helder kunt nadenken, stel dan liever een telefonisch gesprek uit tot een moment dat je beter in je vel zit.
  • Mocht je het durven, mag je ook zeggen dat je een beetje van slag bent bijvoorbeeld. Kwetsbaar opstellen is niet verkeerd en veel meer mensen hebben begrip voor je eerlijkheid dan je misschien denkt.

Heb je zelf nog tips, die hier niet bijstaan. Laat het me dan aub weten. Het is altijd fijn om tips met elkaar te kunnen delen.


Mocht je drempelvrees hebben, wat je tegenhoudt om een afspraak met mij in te plannen?
Je mag het me gerust vertellen. Ik weet hoe het is om dit te hebben.
Daarom is het altijd mogelijk om een appje te sturen in plaats van meteen te bellen. Mijn telefoonnummer is 06-11233972.
Of stuur hier een mailtje.

Het is nu ook mogelijk om een ‘Spark Call’ met mij in te plannen. Dit is een gratis 30 minuten durend gesprek. Klik hier voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *