fbpx
Ontspanning wandelen
Coachingspraktijk &door,  Nieuw!!

Ontspanning

Wat is ontspanning nu eigenlijk!?
Is dat na het avondeten op de bank ploffen met Netflix aan?
Of is dat met een kopje koffie de krant lezen?

Eerlijk gezegd zijn beiden niet de beste ontspanningsmomenten.
Ik leg hier uit waarom dat zo is, en wat dan wel goede manieren zijn om te kunnen ontspanning.


Waarom geen Netflix of koffie bij de krant?

Wat Netflix betreft is het voornamelijk in de avond en ook wat je kijkt. Mobiele telefoons, tablets en televisies geven blauw licht af. Dit licht heeft bij ons hetzelfde effect als daglicht, waardoor ons lichaam niet genoeg melatonine aan kan maken. Die melatonine is nodig om goed te kunnen slapen. Daarom is het verstandig om na 20.00 uur geen blauw licht meer te gebruiken. Dit wordt ‘opslomen’ genoemd. Dit is niet zo makkelijk gedaan als ik het nu zeg, daar weet ik alles van, maar als je middenin een burn-out zit, merk je wel echt verschil! Kijk je in de middag eens graag een aflevering van ‘Friends’ of een grappige film, dan is dat wel ontspannend (zeker als je erom kunt lachen!). Series of films met veel geweld kunnen wel stress geven.

Koffie is een oppepper die heel veel mensen in de ochtend nodig hebben om goed wakker te worden, of zelfs gedurende de dag nodig hebben om wakker en gefocust te blijven.
In de ochtend krijgt je lichaam een boost Cortisol om energiek je bed uit te kunnen komen. Met het gebruik van koffie geef je die nog een extra boost. In een burn-out is de piek van Cortisol in de ochtend mogelijk een heel stuk lager. Als je dan koffie drinkt, dan eis je bijna dat die piek er wel komt.
In de burn-out is het rustig opstaan nodig naast het op tijd ‘opslomen’ voor bedtijd zeer belangrijk om juist dat goede dag/nacht-ritme terug te krijgen.

Dan nog die krant.. In de krant en op het nieuws komt meer negativiteit dan positiviteit voorbij. Tijdens een burn-out kun je sowieso geen stress aan, maar dit betekent dat stress, van wat er zoal in de wereld gebeurd, ook belastend kan zijn. Sinds de burn-out kijk ik geen nieuws meer. Ik moet ook zeggen dat ik er niet meer tegen kan.
Maar wat als je het nieuws wel graag bijhoudt!? Misschien kun je mensen om je heen vragen of er nog belangrijk nieuws is. Mijn ervaring is dat, zodra er heel belangrijk nieuws is, dit toch wel bij jou terecht komt.


Ontspanning

Maar wat dan wel!?

Ik begrijp dat er echt mensen zijn die zich gaan afvragen wat ze nu wel aan ontspanning kunnen doen. Eerlijk gezegd is er oneindig veel, en daarin is het heel persoonlijk wat voor jou wel of niet werkt.
Ik zal hier in ieder geval 20 mogelijkheden voor ontspanning geven.

  • Wandelen in het bos of op het strand
  • Yoga oefeningen doen
  • In bad liggen met bijvoorbeeld kaarsjes aan en een goed boek
  • In de tuin om je heen kijken en luisteren naar de wind/vogels
  • Mediteren
  • Een heerlijke massage krijgen
  • Naar de sauna
  • Lang douchen (van top tot teen eronder staan, en alles van je af laten stromen)
  • Een goed boek lezen onder een dekentje op de bank met een heerlijke kop thee erbij
  • In het hier en nu zijn (mindfulness)
  • Knuffelen met je huisdier
  • Een grappige serie of film kijken
  • Een stukje gaan fietsen en uitwaaien
  • Schrijven wat in je opkomt (ook wel braindump genoemd)
  • Een ontspannende gezichtsbehandeling krijgen
  • Knuffelen met je partner
  • Op het strand naar de zee en de meeuwen kijken
  • Ontspannende muziek opzetten
  • Zet je telefoon eens helemaal uit of leg deze buiten je directe bereik
  • Leg je handen op je buik en probeer eens naar je buik adem te halen. Dit kan heel moeilijk zijn als je niet helemaal één bent met jezelf of veel stress ervaart.

Zoals ik al zei is het voor iedereen anders om ontspanning te ervaren. Sommige dingen in de lijst hierboven zou je eens kunnen proberen om te kijken of het voor jou werkt. Voor mij zijn o.a. lezen, schrijven en in het bos wandelen of alleen maar ogen dichtdoen en genieten van het gezang van de vogels, de ultieme ontspanning.

Wat werkt voor jou goed? Laat je het me hieronder weten?


Donderdag 25 april geef ik een live-middag waarin ontspanning ook ter sprake komt. Er zijn nog plaatsen beschikbaar. Kijk hier voor meer informatie.
Mocht je graag eens willen bellen, dan bied ik de gratis ‘Spart-Call’ aan. Dit is een gesprek van 30 minuten. Ik bied deze call 4x per maand aan. Kijk hier voor meer informatie over deze call.

Live-middag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0